پس از دستگیری حضرت امام خمینی(ره) و سرکوب قیام 15خرداد، اوضاع در ظاهر رو به آرامش نهاد، اما خشم عمومی مردم مسلمان از دستگیری حضرت امام، به‌صورت‏های گوناگون نمایان شد.

اعلامیه تاریخی حوزه علمیه قم در حمایت از رهبر نهضت اسلامی ایران و محکوم کردن بازداشت غیرقانونی ایشان، از جمله واکنش‏های مردم و روحانیت در قبال رژیم بود. در این میان رژیم پس از یک سلسله تمهیدات، سرانجام در اوایل سال 43، مذاکراتی با امام انجام داد و ایشان را به آرامش و مدارا با نظام فراخواند، سپس آن حضرت را آزاد کرد . ایشان در هجدهم فروردین وارد قم شدند و در نخستین دیدار خود عنوان کردند: اگر خمینی را دار بزنید تفاهم نخواهد کرد.

اعدام مرد هزار چهره

امیر عباس هویدا، در روزگاری که بازار کمونیسم گرم بود، به حزب توده نزدیک شد، سپس به سیاست‌های غرب نزدیک و به سرعت به مهره مورد اعتماد لندن تبدیل شد . او پس از آنکه متوجه شد، خورشید استعمار انگلستان در حال غروب کردن است به سیاست‌های آمریکا متمایل شد و خود را با مواضع واشنگتن تطبیق داد. او در عین حال چنان به رژیم صهیونیستی نزدیک شد که آن رژیم به‌عنوان قدردانی از وی ۱۴۰ هزار متر مربع زمین را به او واگذار کرد. با اوج‌گیری مبارزات مردم ایران ، با موافقت شاه و برای آرام کردن افکار عمومی، هویدا در هفتم آبان ۱۳۵۷ بازداشت و به جرم مساعدت درایجاد اختناق و نابسامانی‌های سیاسی و اقتصادی کشور روانه زندان شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جرم معاونت در جنایات، خیانت‌ها، چپاولگری‌ها و مفاسد اداری، اخلاقی و سیاسی رژیم پهلوی، در ۱۸ فروردین ۱۳۵۸ اعدام شد. این اعدام خشم محافل آمریکایی، صهیونیستی، اروپایی و شبکه جهانی فراماسونری و بهائیت را به‌همراه داشت.

غرق شدن ناو جنگی ژاپن

ناو جنگی یاماتو، به نوعی مظهر قدرت و توانایی نظامی ژاپن به شمار می‌رفت و در نوع خود از لحاظ قدرت تسلیحاتی منحصر به‌فرد بود. 9توپ فوق سنگین، 12 توپ 155 میلی‌متری، 12توپ ضد‌هوایی و 152 قبضه آتشبار، از یاماتو، یک هیولای دریایی مخوف و نابودگر ساخته بود. در روز 7 آوریل سال 1945 یاماتو که در یک ماموریت انتحاری برای دفاع از اکیناوا به کار گرفته شده بود، مورد حمله هواپیماهای برخاسته از ناوهای هواپیمابر آمریکایی قرار گرفت. این رزمناو عظیم 72 هزار تنی که در آن تاریخ بزرگ‌ترین کشتی جنگی جهان به شمار می‏آمد پس از وارد آوردن ضرباتی به چند کشتی آمریکایی، سرانجام توسط هواپیماهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفت و غرق شد. تعداد پرسنل کشتی یاماتو، بیش از 3هزار و 300نفر بود که در جریان این نبرد، متجاوز از 3هزارنفر کشته شدند و تنها 300نفر جان سالم به در بردند.

تهاجم ایتالیا برای تصرف کشور آلبانی

با شعله‏ور شدن آتش جنگ در اروپا، تمام قراردادها و معاهداتی که پس از جنگ اول جهانی امضا شده بود و پیشگیری از جنگ و تأمین صلح را مدنظر قرار داده بود، از اعتبار افتاد. یکی از این جنگ‌ها، حمله ایتالیا به آلبانی بود. این نقشه در 7 آوریل 1939میلادی با بمباران سواحل آلبانی و پیاده شدن نیروهای ایتالیایی عملی شد و با شکست مقاومت آلبانی، این کشور به تصرف ایتالیای فاشیسم درآمد. 10هزار سرباز مسلح ایتالیایی با پشتیبانی 400 هواپیما در حمله به آلبانی شرکت داشتند که در نبردی 5روزه، ارتش آلبانی را شکست داده و این کشور را اشغال کردند.

درگذشت پدر صنعت اتومبیل

هنری فورد در 30 جولای 1863میلادی در میشیگان آمریکا به دنیا آمد. او نخستین کسی بود که برای تولید خودروی ارزان ‌قیمت، خط تولید را به کار گرفت. او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و آمریکا ایجاد کرد، بلکه ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او، چنان تأثیری بر اقتصاد و جوامع قرن بیستم گذاشت که آن را فوردیسم نامیدند. او دیدگاهی جهانی داشت. هنری فورد به یکی از مشهورترین و متمول‌ترین مردان تاریخ تبدیل شد. او پس از مرگ، همه ثروتش را به بنیاد فورد بخشید ولی ترتیبی داد که خانواده‌اش برای همیشه کنترل آن را در دست داشته باشد. فورد در کنار فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی، یک نظریه‌پرداز و نویسنده نیز بود. کتاب « یهودی بین‌ المللی» یکی از معروف‌ترین آثار وی است که به آثار مخرب سرمایه‌داران یهودی بر صلح و اقتصاد جهانی می‌پردازد . او سرانجام در 7 آوریل سال 1947 درگذشت .

کد خبر 131558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز